New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

Cinema

گشت ارشاد 3 (سعید سهیلی)

بازیگران: امیر جعفری ساعد سهیلی پولاد کیمیایی بهنام بانی ریحانه پارسا میرطاهر مظلومی

Cinema

خائن کشی (مسعود کیمیایی)

بازیگران: امیر آقایی مهران مدیری فرهاد آئیش سارا بهرامی پانته‌آ بهرام پولاد کیمیایی حمیدرضا آذرنگ الهام حمیدی اندیشه فولادوند سام درخشانی امیررضا دلاوری نرگس محمدی نسیم ادبی فریبا نادری سعید پیردوست سام نوری کیانوش گرامی رضا یزدانی شکیب شجره پردیس پورعابدینی ایوب آقاخانی امیرکاوه آهنین جان ایلیا کیوان

Cinema

مست عشق ( حسن فتحی)

بازیگران: پارسا پیروزفر شهاب حسینی حسام منظور هانده ارچل سلما ارگچ بوراک توزکوپاران بوران کوزوم بنسو سورال ابراهیم چلیک‌کول

Cinema

شب، داخلی، دیوار (وحید جلیلوند)

بازیگران: نوید محمدزاده امیر آقایی علیرضا کمالی سعید داخ دایانا حبیبی دانیال خیری خواه

Cinema

تفریق (مانی حقیقی)

بازیگران: نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، اسماعیل پوررضا، گیلدا ویشکی، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان، علی باقری، وحید آقاپور، فرهام عزیزی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره سریال "ساختمان پزشکان"

جامعه بدون تعادل

:: 31 خرداد 1390  8:07:59 PM  ::

 

سی نت: "ساختمان پزشکان" به کارگردانی سروش صحت یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های اخیر طنز در سیماست که توانسته به تعریف علمی طنز نزدیک شود.

پیمان قاسم‌خانی به عنوان سرپرست نویسندگان و سروش صحت در جایگاه کارگردان مجموعه "ساختمان پزشکان" برای بار دیگر به مخاطبان خود ثابت کرده‌اند که شخصیت‌ها و موقعیت‌های داستانی یک اثر کمدی را خوب می‌شناسند و نبض داستان‌گویی و شخصیت‌پردازی در چنین آثاری را به خوبی در دست دارند. البته پیشرفت صحت در کارگردانی این مجموعه نسبت به ساخته قبلی‌اش به خوبی مشهود است و می‌توان از این مجموعه گام بلند رو به جلویی برای او متصور شد.

شخصیت‌ها را در درام عموما به سه دسته کلی تقسیم می‌کنند. شخصیت‌هایی که از ما بالاترند و به طور کلی مختص تراژدی‌ها هستند. افرادی که با ما برابرند و می‌توان آن‌ها را در ملودرام‌ها و درام‌های نو جست‌و‌جو کرد، اما شخصیت‌هایی وجود دارند که از ما به عنوان مخاطب در سطح پایین‌تری قرار دارند. این شخصیت‌ها جزو ذات کمدی هستند. شخصیت‌هایی که ما به خود اجازه می‌دهیم به اعمال و رفتار آن‌ها بخندیم.

البته این تعاریف آکادمیک تا حدودی کلاسیک شده­اند و امروزه با آمیختگی انواع درام نیاز به بازتعریف دارند، اما در زمینه کمدی همچون «ساختمان پزشکان» می‌توان گفت که ما با شخصیت‌هایی رو به رو هستیم که ظاهرا هم مرتبه ما هستند، اما به دلیل غلوی که در نمایش آن‌ها صورت می‌گیرد به شخصیت‌هایی فروتر بدل می‌شوند و به این ترتیب از دل ملودرام کمدی متولد شده و می‌تواند تا این حد گسترده با مخاطب ارتباط برقرار کند. زیرا شخصیت‌هایی که قاسم‌خانی بر خلق آن‌ها نظارت می‌کند و صحت در عمل آن‌ها را به کنش وا می‌دارد، آدم‌هایی هستند از جنس خود ما که در سیطره روزمرگی‌هایی افتاده‌اند که در این روزمرگی‌ها به واسطه ذات نمایش غلو هایی صورت گرفته است. دقیقا نگاه طنز آمیزی که آدم ها را از حالت عادی خود خارج می‌کند مهم‌ترین وجه ممیزه مجموعه ساختمان پزشکان محسوب می‌شود.

این مجموعه از همین منظر می‌تواند محبوب باشد که دقیقا انگشت روی واقعیت‌های روزمره‌ای می‌گذارد که دقت در چگونگی رخداد آن‌ها به این شکل می‌تواند واقعا یک انسان سالم را به مرز جنون برساند. آدمی که خود کارش درمان و مشاوره افراد عصبی است، آن‌قدر با بی‌نظمی در رفتار رو به رو می‌شود که به مرز جنون می‌رسد و دست اندرکاران مجموعه توانسته‌اند این عصبیت و جنون را در قالبی طنز آمیز به مخاطب منتقل کنند.

طنز در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که در حال خروج از تعادل است. طنزپرداز سعی دارد تا این جامعه را به حال تعادل بازگرداند و داستان‌های خود را بر همین اساس رقم می‌زند. طنز مسائل و مشکلات را از طریق شوخی کردن باز می‌گوید. شکل ظاهری این آثار را نیز می‌توان به این شکل تعریف کرد که صورت طنز شوخی، اما مخرج آن مسائل بسیار جدی است. اتفاقی که در مطایبه عکس آن رخ می‌دهد یعنی با صورتی جدی و مخرجی خنده ناک رو به رو هستیم.

در "ساختمان پزشکان" رفتار ناپسند اجتماعی آدم‌ها جامعه محل زندگی نیما را که شخصیت محوری اثر است و دیگر شخصیت‌ها را می‌توان در مناسبت با او تعریف کرد از حالت تعادل خارج شده است. همه به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ما این عدم تعادل را به خوبی باز می‌شناسیم، اما تنها شخصیت به ظاهر متعادل داستان نیز قادر به انجام کاری نیست و همین تضاد ما را می‌خنداند، اما در عمل زمانی‌که مجموعه به پایان می‌رسد با تعقل در می‌یابیم که گویا ما و یا اطرافیانمان نیز بخشی از همین جامعه نا متعادل به شمار می‌آییم.

این‌گونه طنز اجتماعی به دور از لودگی از محسنات بسیار جالب توجه مجموعه «ساختمان پزشکان» است و بعد از مدت‌ها سبب می‌شود تا تماشاگر رغبت کند برای دیدن یک مجموعه تلویزیونی خوب پای تلویزیون بنشیند. البته این دلیلی نیست که چشم بر ضعف‌های کار ببندیم، اما محسنات باعث می‌شود تا بتوانیم این نقاط ضعف اندک را نادیده بگیریم.

 

منبع: خبر آن لاین

4163 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت