New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

Cinema

گشت ارشاد 3 (سعید سهیلی)

بازیگران: امیر جعفری ساعد سهیلی پولاد کیمیایی بهنام بانی ریحانه پارسا میرطاهر مظلومی

Cinema

خائن کشی (مسعود کیمیایی)

بازیگران: امیر آقایی مهران مدیری فرهاد آئیش سارا بهرامی پانته‌آ بهرام پولاد کیمیایی حمیدرضا آذرنگ الهام حمیدی اندیشه فولادوند سام درخشانی امیررضا دلاوری نرگس محمدی نسیم ادبی فریبا نادری سعید پیردوست سام نوری کیانوش گرامی رضا یزدانی شکیب شجره پردیس پورعابدینی ایوب آقاخانی امیرکاوه آهنین جان ایلیا کیوان

Cinema

مست عشق ( حسن فتحی)

بازیگران: پارسا پیروزفر شهاب حسینی حسام منظور هانده ارچل سلما ارگچ بوراک توزکوپاران بوران کوزوم بنسو سورال ابراهیم چلیک‌کول

Cinema

شب، داخلی، دیوار (وحید جلیلوند)

بازیگران: نوید محمدزاده امیر آقایی علیرضا کمالی سعید داخ دایانا حبیبی دانیال خیری خواه

Cinema

تفریق (مانی حقیقی)

بازیگران: نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، اسماعیل پوررضا، گیلدا ویشکی، سهیلا رضوی، سعید چنگیزیان، علی باقری، وحید آقاپور، فرهام عزیزی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

"جرم" کیمیایی و سیمرغ بلورین و باقی قضایا ...

شما همان سیدِ "گوزن‌ها" باشید؛ برای ما کافی ا‌ست!

:: 6 اسفند 1389  4:53:00 PM  ::

 

سی نت: یک - وقتی یک جشنواره تمام می‌شود، آدم تا مدتی درگیرش می‌ماند؛ درگیر فیلم‌هایش، فیلم‌های خوب و بدش!

این که به کیمیایی جایزه بدهیم، خوب است؛ این که به مهرجویی جایزه بدهیم، خوب است؛ اما این که به فیلم خوب کیمیایی جایزه نداده باشیم و حالا به فیلم بدش جایزه بدهیم [همان اشتباهی که داورهای اسکار در مورد اسکورسیسی مرتکب شدند] خوب نیست؛ این که مهرجویی را به دلیل شبهات غیر مستند، چند سال از گردونه اقتصاد سینمای ایران حذف کنیم و بعد به فیلمی جایزه بدهیم که اگر اسم مهرجویی را از پای اثر برداریم اسم هر نوآمده‌‌ سینما هم می‌تواند به عنوان کارگردان در شناسنامه کار قرار گیرد، خوب نیست.


دو - بگذارید از این جا شروع کنیم که نام "جرم" از کجا آمده؟

کیمیایی از خیلی قبل‌تر‌ها اسم‌هایی روی فیلم‌هایش می‌گذاشت که برای درک شأن نزول‌شان، نیازمند ارجاعات فرامتنی وسیع بودیم؛ قصه‌ چهار دهه‌ای نامگذاری «گوزن‌ها» که معرف حضورتان هست! اگر روزی روزگاری به دلیل رفاقت و همنسلی و بچه‌محلی، «من تنها سپیدی اسب را گریستم» احمدرضا احمدی مرجع ارجاعات فرامتنی کیمیایی قرار می‌گرفت، حالا بی‌هیچ اشاره‌ لفظی درون متنی، شعری از یک احمد دیگر [احمدی با میراثی به مراتب بزرگ‌تر در ادبیات معاصر ما] زمینه‌ساز نام‌گذاری کیمیایی‌ است:

«در اینجا چار زندان است / به هر زندان دو چندان نقب / در هر نقب چندین حجره / در هر حجره چندین مرد / در زنجیر... / از این زنجیریان / یک تن، زنش را در تب تاریک بهتانی / به ضرب دشنه‌ای کشته است./ از این مردان / یکی، در ظهر تابستان سوزان / نان فرزندان خود را / بر سر برزن، به خون نان فروش سخت دندان گرد / آغشته است. / از اینان، چند کس / در خلوت یک روز باران ریز / بر راه رباخواری نشسته‌اند / کسانی، در سکوت کوچه / از دیوار کوتاهی به روی بام جسته‌اند / کسانی، نیم شب / در گورهای تازه / دندان طلای مردگان را می‌شکسته‌اند./ من اما هیچ کس را / در شبی تاریک و توفانی نکشته‌ام / من اما راه بر مردی ربا‌خواری نبسته‌ام / من اما نیمه‌های شب ز بامی بر سر بامی نجسته‌ام./

در این جا چار زندان است / به هر زندان دو چندان نقب و / در هر نقب چندین حجره / در هر حجره چندین مرد در زنجیر... / در این زنجیریان هستند مردانی / که مردار زنان را دوست می‌دارند./ در این زنجیریان هستند مردانی / که در رویایشان هر شب زنی / در وحشت مرگ از جگر بر می کشد فریاد./

من اما در زنان چیزی نمی‌یابم / - گر آن همزاد را روزی نیابم ناگهان، خاموش - / من اما در دل کهسار رویاهای خود / جز انعکاس سرد آهنگ صبور این علف‌های بیابانی / که می‌‌رویند و می‌پوسند و می‌خشکند و می‌ریزند /با چیزی ندارم گوش./

مرا گر خود نبود این بند / شاید بامدادی همچو یادی دور و لغزان / می‌گذشتم از تراز خاک سرد پست.../ جرم این است / جرم این است./

و سئوال این است که این شعر، ایده‌ فیلم را در ذهن سینماگر کلید زده یا بعد از شکل‌گیری فیلم، فیلمساز با توجه به شباهت‌های زمانه‌ شکل‌گیری آن با زمانه‌ ساخت فیلمش، نام «جرم» را برای فیلمش انتخاب کرده؟ اگر وجه اول در این گزاره صادق باشد که جز فضای زندان و همه آن چیزی که در «تیغ و ابریشم» بهترش را دیدیم در این فیلم شاهد نیستیم و قصه شباهتی با فضای شعر ندارد و اگر وجه دوم صادق است [که به گمانم همین طور باشد] باز مخاطب درگیر همان بازی قدیمی کیمیایی و کلاٌ این نسل از فیلمسازهای ایرانی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست: «می‌خواستیم خیلی حرف‌ها بزنیم اما به دلایل مشخصی که شما هم درجریان‌اش هستید،نشد!» واقعاٌ تا کی؟

کاش این فیلم، اثر موفقی بود و همچون شعر "بامداد"، گزارشی می‌شد از یک دوره و ماندگار می‌ماند برای زمانه‌هایی دیگر، نسل‌هایی دیگر. کاش شهامت فیلمساز بر محافظه‌کاری‌اش می‌چربید و به جای پیچاندن مخاطب، پیچ وخم روایت را جدی می‌گرفت و با خودش، با زمانه صادق بود. مگر از یک فیلمساز چه می‌ماند جز این فیلم‌ها برای داوری نسل بعد؟

آقای کیمیایی! کسی از شما انتظار ندارد قیصر باشید کسی انتظار ندارد رضا موتوری باشید داش‌آکل باشید، شما همان سید "گوزن‌ها" باشید؛ برای ما کافی‌ است!

 

منبع: خبر آن لاین

4002 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت