New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نه حقیقت نه عدالت / یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «Truth and justice» نخستین ساخته سینمایی تنل تووم

:: 27 اردیبهشت 1399  10:58:44 PM  ::

فیلم سینمایی «حقیقت و عدالت» ساخته تانل توم

فیلم سینمایی «حقیقت و عدالت» ساخته تانل توم

 

سی نت:
پیش از دیدن فیلم
1- اسلاوی ژیژک در بخشی از مناظره‌اش با جُردن پترسون بیان می کند که : من به خوبی انسان ها باور ندارم، هرگز شر رو دست کم نگرفتم. توی اسلوانی یه داستان داریم که یه شخصی که شبیه خداست از آسمون به زمین می‌آد و می‌ره سراغ یه کشاورز و بهش می‌گه، هر‌کاری بخوای برات می کنم فقط، قبل‌ش بهت هشدار می‌دم که دوبرابر اون کار رو، برای همسایه‌ات انجام می دم. می دونی کشاورزه چی می گه؟! می گه خیلی خب، یکی از چشم های من رو در بیار!

2- تَنِل تووم (کارگردان فیلم):
"کتاب مقدس، کتابی است که در طول 200 سال و توسط 60 نویسنده فراهم آمده لذا، حاوی نکات متناقض بی شماری است. من همیشه در فیلم‌هایم از دین و کلیسا، به عنوان یکی از شخصیت‌های فیلم‌م استفاده کرده‌ام. در استونی ما به سنگ، درخت و باد، بیش از مسیحیت ایمان داریم! در واقع ما به طبیعت نزدیکتریم تا به کلیسا..."

3- نخستین تجربه ی کارگردانی تووم، اقتباسی است از رمانی معروف، کشمکش میان دو کشاورز در زمانه‌ی قرن نوزدهم و در مدت زمان 24 سال! داستانِ تقلیب آدمی به ابلیس، روایتِ تقلب و "قَسَت قلوبکمِ" آدمی آرمان‌گرا منبعث از کج‌خوانی و کژ‌فهمی روایات کتاب مقدس! خلاقیت و شاید بتوان گفت اعجازِ تنل تووم، تببین و تفسیر همین کژی‌هاست. او روایات حضرت ابراهیم، سلیمان و ایوب را در زندگی آندرِس نه به شکل‌ی که در کتاب مقدس آمده‌اند که به شیوه ای بدیع و صد البته مغایر با مفهوم اصلی‌شان با آیاتِ کتاب مقدس، به تصویر می کشد. برای نمونه، ضجه های آندرِس در پسِِ تخته سنگ برای معاوضه‌ی سلامتی همسرش با جانِ ِ پسر و پسران ش، آشکارا از روایت حضرت ابراهیم آمده و یا ازدواج‌ش با ماری که لغزش‌ی است از ازدواج ابراهیم با کنیز همسر‌ش هاجر و ...
4- گفته‌اند که، یک تصویر کار هزار کلمه را می کند، زیبایی کار تنل تووم آن است که گاهی به فراخور آن‌چه از داستان دریافته در روایت فیلم‌ش مسیری به عکس این قول مشهور پیموده، برای نمونه کل ماجرای دادگاه نخست، در کتاب نیم صفحه بیش نیست اما، در فیلم بسط یافته چرا که، در واقع آغازِ پایان انسانیتِ انسانی است به نام آندرِس.

5- آیا عدالت فرع حقیقت است یا حقیقت از فروع عدالت؟ عدالت همیشه بر حقیقت استوار است یا حقیقت، استواری عدالت در پی دارد؟ عدالت، متضمن سعادت است یا حقیقت، ضامن موفقیت؟! حقیقت و عدالت به تنهایی و نه حتی با هم ، آسایش و سعادت در پی ندارند و نه آنند، که آدمی در جست‌وجوی یافتن‌اش است. رازِ زیستن و جستن آدمی، محبت است و بس. آن همه جدال آندرس و پی‌یرو در دادگاه و تفوق یکی بر دیگری تنها عایدی‌اش برایشان تنهایی است. قطع رابطه‌هاست و ریشه‌ها، شنیدن ِافکت ضربات تبر بر پیکرِ درختان در نماهای درگیری و دسیسه‌چینی آندرِس و پی‌یرو – که به زیبایی و درستی در ملودی موسیقی فیلم هم وارد شده- به همین سبب است. از همین روست که، کوبیدن تخته ای بر آستانه‌ی ورودی خانه را چنان می‌بینیم که کُروت در پس زمینه ایستاده است( گویی آندرِس می خواهد، عشق را در خانه‌اش حبس کند). تاکید تنل تووم بر ساق پاهای کُروت و زیبایی تندیس گونه‌اش زمان گذشتن‌اش از همین تخته‌ی چوب، به همین دلیل است و فراموش نمی کنیم که پس از مرگ‌ش، آندرِس این تخته چوب را می کند. کُروت مظهر بخشش و وِداد است. همو که به آواز محبت‌ش خوک‌ها را از مزرعه گندم به این سوی حصارها می کشد و نخستین بارقه‌های تغییر و پشیمانی را در پی‌یرو به وجود می آورد( اورلپ کلام پی‌یرو بر نماهای خاکسپاری کروت اشاره‌ای به همین موضوع است)

 

منبع: سی نت

3442 - فائز حسینی

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت