New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم های پرفروش و فیلم های برتر سالهای 1384 تا 1390 و سال های 2008 تا 2011

اصغر فرهادی، پیوند دهنده مخاطب عام و خاص

:: 27 تیر 1390  3:25:58 PM  ::

 

سی نت: یکی از موضوعاتی که همیشه در بحث ها و مقالات سینمایی مطرح بوده تفاوت در سلیقه مردم و منتقدان سینمایی است. این موضوع به صورت مخاطب عام و خاص نیز مطرح می شود. ویژگی بارز مخاطب عام، علاقه‌مندی به «رو» بودن داستان یا پیام فیلم است. به دیگر سخن، "مخاطب عام"، تنها در صورتی به تماشای فیلمی می‌نشیند که بتواند با آن ارتباط برقرار کند. هرچند که این تعریف برای مخاطب خاص نیز تأثیرگذار است. اما مخاطب عام علاقه‌مند است فضا و داستان فیلم به همان شیوه‌‌ای روایت شود که در زندگی وجود دارد.

همانطور که می دانیم در ایران معتبرترین جشنواره در حورزه سینما که منتقدین را گردهم می آورد جشنواره فیلم فجر است. جالب اینجا است که حتی فیلمهای منتخب جشنواره در بعضی سالها خوشایند منتقدین نیز نبوده است.

اینجا مسئله ای بالاتر از تفاوت سلیقه ها است. فیلمهایی که بعضی منتقدین آن را مستهجن می نامند جزو پرفروشترین فیلمها می شود و بسیاری فیلمهای ممتاز جشنواره و منتقدین به فروش چشمگیری دست پیدا نمی کنند. مشکل اینجا است که این فاصله سال به سال بیشتر می شود و سازندگان و تهیه کنندگان فیلمهای بی کیفیت پرفروش آن را سبکی از سینما می دانند!!

جالب تر اینجا است که این موضوع نه تنها در ایران بلکه در مهد سینمای جهان نیز به چشم می خورد. جائیکه فیلمهایی مثل "هری پاتر" و "دزدان دریایی کارائیب" با وجود فروش فوق العاده در سراسر جهان موفق به کسب نامزدی در اسکار نشده اند.

برای ریزتر شدن و نگاه ذره بینانه در ادامه به تفکیک سالها از 84 تا 90 در ایران و 2008 تا 2011 در جهان به این بحث پرداخته شده است. شاید بتوان گفت جواب این سوال و راه حل آن در همین امسال یعنی سال 90 نهفته است، که در ادامه توضیح داده شده است.

سال 84:
در حالیکه "خیلی دور خیلی نزدیک" بهترین فیلم جشنواره انتخاب شد نتوانست به فروش خوبی دست پیدا کند و "مکس" سامان مقدم پرفروشترین فیلم شد. جالب اینکه "بید مجنون" با بازی پرویز پرستویی که در جشنواره فیلم فجر فیلم برگزیده تماشاگران شد نیز نتوانست فروش فوق العاده ای را کسب کند هر چند جز ده فیلم پرفروش بود.
اما فیلمی که هم توجه منتقدان و هم مردم را به خود جلب کرد "چهارشنبه سوری" فرهادی بود. از اینجا بود که فرهادی خود را به عنوان پیوند دهنده این رابطه گسسته نشان داد.

سال 85:
"به نام پدر" بهترین فیلم جشنواره فجر جز ده فیلم پرفروش نیز قرار نگرفت. سامان مقدم با فیلم "کافه ستاره" هر چند توانست تا حدی نظر منتقدین را جلب کند اما اینبار به فروشی دست پیدا نکرد. "آتش بس" پرفروشترین فیلم شد.
اینبار "میم مثل مادر" ملاقلی پور بود که برترین فیلم مشترک مخاطب عام و خاص شد.

سال 86:
سال 86 و در ادامه 87 نوید نزدیک شدن این فاصله را به منتقدین می داد. سالیکه فیلمهایی چون "رئیس" ،" رفیق بد" ، "روز سوم" ، "پارک وی" و "اخراجی ها" نظر مشترکی را بین منتقدین و عامه مردم ایجاد کرده بود. "روز سوم" بیشتر با توجه به موضوع ارزشی خود توانست بهترین فیلم فجر باشد اما با ظهور "اخراجی ها" در این سال صدر جدول فروش فیلمها تکانی اساسی خورد. فیلمی که هر چه به تعداد اعداد جلویش اضافه می شود گویی به فاصله و اختلاف نظر مخاطب عام و خاص نیز اضافه می کند

سال 87:
همانطور که گفته شد در سال 87 فیلمهای "کنعان" ، "انعکاس" ، "دعوت" ، "همیشه پای یک زن در میان است" و "دایره زنگی" فیلمهای منتخب هر دو دسته بودند. و در ادامه روند سال 86 مخاطب عام و خاص به هم نزدیکتر دیده می شدند. "به همین سادگی" بهترین فیلم جشنواره بود ولی "دایره زنگی" بخت آور را می توان به عنوان بهترین اثر این سال در ایجاد نقطه مشترک بین منتدان و عامه مردم نام برد. و در عوض "چارچنگولی" که دومین فیلم پرفروش 87 بود را باید به عنوان بارزترین نماد فاصله بین مخاطب عام و خاص نام برد.

سال 88:
در سال 88 تنها فیلمی که باعث حیرت اهالی سینما چه عام و چه خاص شد "درباره الی" فرهادی بود. ولی باز نتوانست رقیبی جدی برای "اخراجی های 2 "در فروش باشد. فیلم "تردید" کریم مسیحی نیز با وجود انتقادهای فراوان بهترین فیلم فجر شد.

سال 89:
اوضاع این سال از همه بدتر است. "ملک سلیمان" با توجه به حمایهای دولتی و تبلیغات وسیع توانست بعد از سالها تنها فیلمی باشد که بدون مضمون طنز به عنوان پرفروشترین فیلم سال می رسد. "پوپک و مش ماشاا.." را می توان به عنوان نماد جدایی مخاطب عام و خاص این سال نام برد. سالی که "هفت دقیقه تا پاییز" که شباهت هایی با "درباره الی" نیز داشت نتوانست به شاهکاری چشمگیر تبدیل شود.

و اما سال 90:
امسال سالی پر برکت برای سینما به نظر می رسد. بی شک "جدایی نادر از سیمین" سومین فیلم از سه گانه فرهادی بهترین فیلمی است که هم مخاطب عام و هم خاص آن را دیده و پسندیده اند. فرهادی با این سه گانه نشان داد که می توان هم تماشاگر عادی سینما را راضی نگاه داشت و هم منتقد سینما را. و شاید علت اصلی آن را نیز به ما نشان داد.

فیلمهایی که درد مشترک مردم را بیان می کنند و با اصولی حرفه ای ساخته می شوند راز نزدیک تر شدن این فاصله است. دومین راز را نیز می توان با دقت به فروش "ورود آقایان ممنوع" یافت. فیلم طنز با داستان و محتوا خارج از کلیشه های مرسوم در سینما برای جذب گیشه بهترین تعریف و بیان برای این فیلم است.
هر چند "اخراجی ها" کماکان با این سینما پیش می آید!!!!!

* * *

همانطور که گفته شد هالیوود نیز شرایط آن چنان بهتری ندارد. بهتر است مانند سینمای ایران آن را نیز به تفکیک سه سال اخیر بررسی کنیم.

سال 2009:
در بین فیلمهای برتر اسکار ("مورد عجیب بنجامین باتن" ، "فراست" ، "میلک" ، "خواننده" ، "میلیونر زاغه نشین") هیچکدام به فروش بالایی نرسیدند. پرفروشترین فیلم این سال "شوالیه تاریکی" کریستوفر نولان بود. "آیرومن" و "ایندیانا جونز" و "هنکاک" و "وال ای" نیز فیلمهای بعدی بودند.

سال 2010:
در بین نامزدهای اسکار ("آواتار" ، "گنجه درد" ، "بالا در آسمان" ، "پدر سوخته های لعنتی" و ...) "آواتار" رکوردشکن شد. اما باز "هری پاتر" با یک داستان دیگر توانست فروش بالای خود را بدست آورد.

سال 2011:
در بین نامزدان اسکار "داستان اسباب بازی 3" در کنار "تلقین" نولان به فروش زیادی دست پیدا کردند. و باز "هری پاتر" این بار با ادامه "و یادگاران مرگ" در کنار "آلیس در سرزمین عجایب" و "شرک تا ابد" به فروش زیادی رسیدند ولی جایزه ای چشمگیر در اسکار بدست نیاوردند.

 

منبع: سی نت

4379 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت