New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم "يكي از ما دونفر

تكرار دوباره واژه و مضمون

:: 22 فروردین 1390  7:02:03 PM  ::

 

سی نت: در سالهاي نه چندان دور نام تهميه ميلاني براي من يادآور زني هنرمند بود كه سعي دارد روح زنانه را بر پرده تصوير كند. او در فيلم نامه هايش پرده از خصايل زناني بر مي داشت كه به نوعي جبر زندگي در جامعه مردسالار آنان را به سمت انتخاب هاي دشوار سوق داده است. فيلم هاي "دو زن" و "واكنش پنجم" و "نيمه پنهان" تصويري از همين زنان بودند و اين تلاش و پيگيري ميلاني براي اثبات خودش در سينماي ايران برايم قابل تقدير بود.

نمي دانم چرا و چگونه ميلاني از سينماي كه داستانهاي زنانه تلخ را روايت مي كرد به سينماي امروزش رسيده، شايد تغييرات عجيب جامعه اي كه تقريبا بيشتر ناهنجارهايش به هنجار تبديل شده و يا حضور همسر آرشيتكتش و ... باعث شده سينماي او پس از فيلم خوب "آتش بس" رنگ ديگري به خود بگيرد. سينمايي كه بيشتر تصوير گر زندگي مهندسين جوان است. تصاويري بسته در لوكيشن هاي محدود و دكورهايي ساخته شده و مبلماني تكراري و ...

"يكي از ما دو نفر" را در جشنواره نديده بودم و نظرات ضد و نقيض دوستان در مورد معمولي بودن اين فيلم، من را ترغيب كرد تا به هر صورت زماني را براي ديدنش اختصاص دهم. ميلاني در صحبتهايش عنوان كرده بود كه فيلم آخرش يك كار متفاوت در سينماي اوست. شايد تنها تفاوت اين فيلم با ساير آثار او درساختار فيلم است زيرا از ابتدا تا انتهاي داستان يك فلاش بك طولاني است. فكر ميكنم اين امر آنقدر ميلاني را ذوق زده كرده است كه يكي از ما دو نفر را يك كار متفاوت مي بيند.

فيلم كه به اتمام رسيد هنوز صداي دو دختر نوجواني كه پشت سرم نشسته بودند و محو تيپ ظاهري و ماشين آخرين مدل بهرام رادان بودند در گوشم مي پيچيد. تنها دليلي كه ميتوانم خود را مجاب كنم كه چرا ميلاني فيلم بسيار معمولي "يكي از ما دو نفر" را راهي پرده كرده است، همين قشر از دختركان هستند. دختراني كه علي رغم تحصيلات باز هم به دنبال روياهاي خود و جوانان پولدار شيك پوش مي گردند. اشاراتي كه كم و بيش درلابه لاي ديالوگ هاي بابك مي توان به آن رسيد، از نظر بابك و مردان امثال او اين دختران به درد "جرز ديوار مي خورند".

داستان بررسي روابط دو مهندس معمار است كه همكاريشان به علاقه ختم ميشود. فيلم در ظاهر همين خط داستاني را دارد. اينبار ميلاني عملا وارد حيطه كاري مهندسين معمار شده و با ترسيم محيط كاري و نوع روابط زنان و مردان سعي كرده است به نوعي منتقد اين قشر باشد. تلاشي كه به علت فيلم نامه ضعيف و عدم شخصيت پردازي كامل كاراكترها خصوصا سارا نتوانسته انديشه كارگردان را منعكس كند.

نكته ديگري كه در اين فيلم به وفور تبليغ شده است. نام شركتهاي مهندسين مشاور و معمار يا استفاده از چادر نسوز و ... است حداقل تهراني ها مدل چادر تبليغي در اين فيلم را در يكي از پاركهاي معروف تهران ديده اند.

مردان قصه ميلاني اينبار هم با زنان رقابت مي كنند. مهندس امان مردي پولدار و هوس باز است كه وقت آزادش را صرف روابط آزادش با زنان مي كند. اما با ديدن سارا به هر شكل ممكن سعي دارد او را مرعوب عشق كند. از نظر او اين دختر زن زندگي است چون روابط آزاد ندارد. اين تفكر از همان ذهنيت مردان ايراني نشات مي گيرد كه آنها قبل از ازدواج مي توانند زندگي آزادي داشته باشند اما براي تشكيل زندگي به دنبال دختراني از جنس سارا هستند.

"بهرام رادان" در نقش بابك امان با همه تلاشي كه كرده، همان رادان هميشگي را به نمايش گذاشته است. "السا فيروز آذر" هم كه به مدد خاله اش بازيگر شده است بازي خاصي ندارد به غير از اينكه ميلاني اينبار با تاكيد زياد كاراته كار بودنش را به رخ كشيده است. حضور پيام صالحي خواننده گروه آريان بيشتر يادآور اسپانسر بازيگر است، زيرا در همه سكانسهايي كه حضور دارد حتي نمي تواند صدايش را كنترل كند.

كاراكتر سارا يك دختر تحصيل كرده با عقايد مدرن امروزي را تبليغ مي كند. او هم بر كارش احاطه دارد و هم هنرمند است. ميلاني در ابتدا سارا را مرعوب عشق بابك نشان مي دهد اما او با توجه به عقايد خاصي كه دارد اين علاقه را سركوب مي كند. همين امر بابك را براي رسيدن به او مصرتر مي كند. فيلم در تصوير اوليه اين جريان موفق است. اما ريتم كند و شباهت هاي زيادي كه بين كاراكترها و علي الخصوص طراحي لباس و صحنه با ديگر آثار چند سال اخير ميلاني دارد، تازگي و بكر بودن تصاوير و موضوع را براي تماشاگر از بين مي برد. همين امر و داستاني كه كشش تبديل شدن به فيلم بلند را ندارد و ديالوگ هاي شعار گونه سارا در بسياري از سكانس ها ذوق ديدن فيلم را در تماشاگر از بين مي برد. و تماشاگر مي ماند و پايان باز قصه كه ساراي سرسخت داستان در حالي كه باز هم بر عقايدش پافشاري مي كند در جاده خاكي زندگي با سرعت مي راند. گويي ميلاني فراموش كرده است كه ديگر دوران شعارهاي روشنفكري براي جوان امروزي گذشته است. اين موضوع قابل تقدير است كه او به نوعي به يكي از مشكلات جوانان جو زده امروز پرداخته است، اما نوع نگاه او و پرداختي كه از شخصيت سارا و بابك دارد تنها به بخش محدودي از آدمهاي اين جامعه مي پردازد.

در پايان اگر ميلاني در آثار آينده باز هم روند فيلم هاي اخيرش را ادامه دهد بايد سينماي او را تمام شده فرض كنيم. زيرا او عقب گرد جدي در سينماي داستان گويش داشته است. اميد كه او به دوران طلايي سينماي اجتماعي زنانه اش بازگردد. سينمايي كه تصويري قابل قبول اززنان جامعه را منعكس مي كرد.

 

منبع: سی نت

4698 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یکی از ما دو نفر - Yeki az Ma 2 Nafar        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت