New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! / یادداشت مهدی تیموری درباره فیلم «متری شیش و نیم» و ژانر «فلاکت» در سینمای ایران

:: 27 فروردین 1398  7:31:27 PM  ::

نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «متری شیش و نیم»

نوید محمدزاده در نمایی از فیلم «متری شیش و نیم»

 

سی نت: «متری شیش و نیم» تازه ترین ساخته سعید روستایی که در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر از آن رونمایی شد و اکنون هم در اکران با فروش خوبی مواجه شده است، مطابق انتظار نتوانست به موفقیت چشمگیر و خارق العاده اثر قبلی سازنده اش - «ابد و یک روز» - دستکم در بخش جوایز دست پیدا کند؛ هرچند که شخصا معتقدم این فیلم به مراتب «سینمایی تر» و تکنیکی تر از فیلم قبلی اوست.

سعید روستایی به مانند آثار قبلی اش چه در مقام کارگردان و نویسنده – «ابد و یک روز» و «سد معبر» - این بار هم به سراغ یک درام اجتماعی دیگر با پارامترهای مشابهی چون: فقر، اعتیاد و... رفته است. این که او در جدیدترین فیلمش به چه میزان از موفقیت دست پیدا کرده و اساسا نقد مفصل این فیلم، موضوع اصلی این متن نیست، بلکه نگارنده از دریچه ای دیگر به «متری شیش و نیم» نگاه کرده است.

پرسش ما این است که چرا اساسا سینمای ایران تنها یک راه - و شاید سهل ترین آن ها - برای ایجاد درگیری و پیچیدگی حسی در مخاطب می بیند و آن این است که بی هیچ شخصیت پردازی درست و درمانی و فیلمنامه چفت و بست داری دست به گدایی بغض و اشک از مخاطب می زند؟ وقتی فیلمی چون «متری شیش و نیم» با آن شروع هوشمندانه، کارگردانی قدرتمند و یک نقش اصلی با اجرای بی نظیرتر از همیشه پیمان معادی قصه اش را شروع می کند، نوید یک فیلم فوق العاده را به ما می دهد. فیلمی که قصه اش بسیار سر راست است و از پیچیدگی های «ابد و یک روز» عاری است.

«متری شیش و نیم» در مورد یک تیم پلیس است که رهبری آن را سرگرد صمد مجیدی – احتمالا بهترین و باورپذیرترین پلیس سینمای ایران در دو دهه اخیر - با بازی پیمان معادی عهده دار است. فیلم تا پایان یک سوم ابتدایی اش تمام تلاشش را به خرج می دهد تا بدمن اصلی قصه را یک هیولا ترسیم کند و از قضا ناصر خاکزادی که هیولای مورد هدف فیلم است نه آنقدرها ترسناک است و نه قوی و یکپارچه؛ او که به راحتی آب خوردن هزاران خانواده را متلاشی و نابود کرده از قتل یک بچه طوری بهم می ریزد که مخاطب با او همراه می شود؛ خیلی هم خوب. تا اینجا که اصلا مشکلی نیست. فیلمسازِ ما می خواهد آنتاگونیست قصه اش را به یکباره به ضد قهرمانِ مخاطبان تبدیل کند و این موضوع هم هیچ مشکلی ندارد؛ مشکل دقیقا از جایی شروع می شود که هیچ پرداخت و کدگذاری های مناسبی برای این اتفاقات و اهداف صورت نگرفته است. اصلا چرا ناصر خاکزاد با مصرف چند ده ورق قرص قصد خودکشی داشته است؟!

چرا وقتی شروع فیلم با محوریت کاراکتر پلیس است از نیمه دوم فیلم، سرگرد صمد تبدیل به یک شخصیت حاشیه ای در فیلم می شود و ما تنها نظاره گر داد و فریادها و طلبکاری های ناصر خاکزاد از اجتماع و اطرافش هستیم؟ اگر او واقعا اینقدر قدرتمند است که به قول یکی از پلیس ها از هر 20 معتاد و خلافکار نصف بیشترشان اسم او را می آورند و هیچ یک هم تا به حال موفق به هیچ گونه ملاقاتی هم با او نشده اند، پس چرا هیچ درگیری معمایی و دزد و پلیس طوری میان او سرگرد صمد شکل نمی گیرد؟ اتفاقا این قابل پیش بینی ترین مسیری است که در ابتدای فیلم با آن مواجهیم و می توانست بهترین آن هم باشد. دو حالت بیشتر ندارد؛ یا کاراکتر خاکزاد آنقدرها هم آی کیو دار و قدرتمند نیست که فیلم با تمام وجود سعی در ترسیم چنین چیزی برای ما دارد، یا آنکه فیلم مسیر اصلی اش را از نیمه های راه گم می کند و به طور نسبتا سخیفی به همان مسیری می رود که سالیان درازی است سینمای ایران برای موفقیت به آن بند است؛ یعنی ژانر «فلاکت».

تا به حال به کارکرد کاراکتر الهام (پریناز ایزدیار) نامزد سابق ناصر خاکزاد در فیلم توجه کرده اید؟ اینکه اصلا چرا باید بازیگری در حد ایزدیار ایفاگرش باشد؟ و اینکه اصلا چه لزومی بر وجودش در فیلم است و اگر او را حذف کنیم فیلم لطمه ای هم می خورد؟ اگر فکر می کنید که او تنها سرنخ سرگرد قصه ما برای رسیدن به ناصر خاکزاد است، مسلما اشتباه می کنید؛ چرا که دایی وی پیش از اظهار وی به پلیس، بازداشت شده است (کاراکتر حسن گاوی) و وی می گوید که تا به حال حتی ناصر خاکزد را ندیده اما پس از تهدیدهای پلیس قصه از خواهرزاده اش که گویا نامزد سابق خاکزاد بوده، رونمایی می کند تا بتواند پلیس را کمک کند. واقعا با کدام عقلی جور در می آید؟ شما خودتان را در نظر بگیرید؛ با شخصی در کار خلاف شراکت دارید و ارتباط تنگاتنگی هم با او دارید، از قضا خواهر زاده خود را هم برای ازدواج با وی به دلیل موقعیت مالی خوبش با او آشنا می کنید و آن دو مدتی هم زندگی می کنند که البته گویا کاراکتر الهام قصه ما به دلیل خوابیدن با کفش ناصر در تخت اتاق خوابشان (!) عشقش به خلافکار فیلم را از دست داده است! حال با همه این جزئیات، و اینکه این فیلم یک درام اجتماعی است و کاملا رئال و قصه به روزی هم دارد، برایتان باورپذیر است که چنین فردی، مستقلا نتواند در پیدا کردن ناصر خاکزاد به پلیس کمک کند و دست به دامن خواهرزده اش شود؟ پس دلیل کاشتن بی جهت کاراکتر الهام در فیلم نیاز اساسی قصه بوده است؟ مسلما خیر؛ به نظرم تنها کارکرد اصلی او این است که ناصر خاکزاد در زندان مشتش را روی میز بکوبد و به «دلـش پـَــر بکشد برای اینکه یکبار دیگه ببیندش» و موسیقی فیلم در همان لحظه به جاری شدن بیشتر بغض و اشک ما کمک شایانی کند! که البته جای تامل فراوانی دارد که برای مخاطبان امروز سینمای ما اتفاقا همین فریب ها جذاب تر و تماشایی تر است و به شاید بیراه نباشد بگوییم که نصف بیشتر مخاطبان «متری شیش و نیم» برای همین داد و فریادها جذب این فیلم شده اند. «متری شیش و نیم» چندین و چندبار می توانست به اتمام برسد و پایان بندی آن بیشتر از حد ممکن کش آمده است؛ به عبارتی کارگردان دلش نیامده تا از صحنه ها و اضافات فیلمش بزند تا قصه اش را درست تر روایت کند.

ای کاش سعید روستایی اسیر این همه دلسوزی و حمایت های پس زننده از کاراکتر منفی فیلمش که حقیقتا ضد قهرمانی در نیامده است، نمی شد و قصه سر راست ابتدایی فیلم را همان طور شسته و رفته تعریف می کرد؛ در این صورت مطمئنا با فیلم بسیار قدرتمندی رو به رو می بودیم که یک فیلم سینمایی تمام عیار است؛ نه یک فیلم نسبتا خوب - با ارفاق - که شروع فوق العاده ای دارد، میانه ای نسبتا ضعیف و چند پاره و پایانی قابل پیش بینی.

با همه این ها، «متری شیش و نیم» فیلم قابل احترام و اعتنایی است که هرچیزی نداشته باشد، دستکم یک پلیس باورپذیر و واقعی پس از سال ها - شاید هم برای اولین بار پس از انقلاب - در سینمای ایران برایمان ترسیم می کند، فیلمبرداری درخشان و تدوین تمیز و کارگردانی خوبی دارد اما درست جایی که می توانستیم امیدوار باشیم که به تماشای یک شاهکار می نشینیم، با حسرت زیادی در ذهن مرور می کنیم که گاهی وقت ها یک فیلم چقدر «حیف» می شود! باقی اش بماند برای بعد تا مفصل تر از جدیدترین ساخته سعید روستایی بنویسم...

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

3457 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

متری شیش و نیم - Metri Shishonim        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت