New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نه هر كه آينه سازد سكندری داند! / یادداشت حمید سلجوقی برای "رسوايی"

:: 18 بهمن 1391  1:38:35 PM  ::

 

سی نت: چهارمين فيلم بلند ده نمكی را بستگی دارد با پيش زمينه ی ذهنی ای كه از ساخته های قبلی اش داری ببينی يا نه. اگر بخواهم سه گانه ی "اخراجی ها" را از ياد نبرم، "رسوايی" از نسخه ی دوم و سوم سه گانه ی مذكور بهتر است و می تواند تصاوير افتضاح پر از لوده بازی های بی نمك فيلم قبلی اش را از يادتان ببرد با وجود اينكه ده نمكی در اين فيلم اش هم از آن فضا فاصله ی زيادی نگرفته! اما اگر بخواهم سوابق فيلمساز را از ياد ببرم، "رسوايی" فيلم بدی است. فيلمی كه در لحظه های اوجش به سطح متوسطی از سينما می رسد و اصلی ترين ضربه را هم از فيلمنامه اش می خورد.

فيلمنامه ی شلخته ای كه حرف های اضافه ی نامرتبط با داستانش، كم ندارد. در بعضی فصل هايش منطق را زير پا گذاشته و روابط علت معلولی بعضی صحنه هايش هم لنگ می زند.از همه ی اين ها بدتر چيزی است كه مخاطب عام سينما از آن بيزار است و در "رسوايی" زياد می بينيم؛ فرياد زدنِ شعارهای گل درشت آن هم به ابتدايی ترين و مستقيم ترين شكل ممكن.انگار كه آقای كارگردان ايستاده پشت يك تريبون و برايمان نقل سخن می كند.

"رسوايی" نمونه ی بارز يك فيلمنامه ناتوان در شخصيت پردازی است. فيلمنامه ای كه حتی، افسانه به عنوان شخصيت اولش، كاراكتری پر از ابهام و تناقض است و بارها شاهد رفتار و واكنش هايی از او هستيم كه غيرمنطقی به نظر می رسد. علاوه بر آن، فيلمنامه در پرداخت شخصيت حاج يوسف هم كم توان است. مسئله ی برخورداری حاج آقا يوسف از علم غيب هم ديگر از آن حرف هاست! و اصلا متوجه نشدم اين "علم غيب داشتن" حاج آقا برای چه در فيلمنامه گنجانده شده؟ همانطور كه متوجه نشدم چطور می شود كامران تفتی كه در اوايل فيلم متوجه علاقه اش به افسانه می شويم حاضر می شود به رقيب عشقی اش كمك كند.

"رسوايی" در دل قصه اش چند داستانك دارد كه گره هايشان خيلی بد و سطحی باز می شوند. يكی از وجوه تشابه اين فيلم با "اخراجی ها" هم استفاده از شوخی های آشنای اس ام اسی است كه فقط آمده تا شايد بتواند از مخاطب، لبخند بگيرد.

اكبر عبدی در نقش روحانی فيلم بازی دلنشينی ارائه داده كه بعيد است مورد توجه قرار نگيرد. فصلی كه عبدی،پس از حرف و حديث هايی كه برايش درآمده پا به مسجد می گذارد را هم به جهت بازی وی و هم به جهت اينكه يكی از معدود موقعيت های درام فيلم است كه زيبا خلق شده دوست دارم. بازی الناز شاكردوست را اما اصلا دوست ندارم.

اصولا در قصه ای كه ده نمكی روايت می كند نهايتا بايد يك اتفاقی برای شخصيت اصلی رخ دهد فكر ميكنم به مشابه "اخراجی ها"، روايت يك سير تحول شخصيتی، مدنظر فيلمساز بوده اما اينگونه نمی شود و افسانه ی پايان فيلم همان افسانه ی آغاز فيلم است با اين تفاوت كه تنها با سلام دادن به امامزاده نشان می دهد ديگر نسبت به خدا بدگمان نيست. تاكيد ميكنم مشكل مسعود ده نمكی فيلمنامه نويس سوای تمام ضعف های ديگر فيلمنامه اش اين است كه در خلق موقعيت درام كم توان است. اگر نخواهم درباره ی مقوله تحول درونی شما را به فيلم های خوب سينمای دنيا ارجاع دهم، فينالِ فيلم متوسط "هر شب تنهايی" را به خاطر آوريد.

"رسوايی" شخصيت های متعدد اضافه ای دارد كه هيچ نقشی در پيشبرد داستان ندارند و به راحتی می توان آن ها را كنار گذاشت. به عنوان مثال دخترهای همسايه ی افسانه. شخصيت هايش پرداخت درستی ندارند از خود شخصيت اصلی گرفته تا شاگرد حاج آقا، شخصيت متناقض جعفر، شخصيتِ حاج آقا كه نفهميديم چرا بين كمك به مامور قانون و افسانه، افسانه را انتخاب كرد! و... .همچنين سكانس های بی ارتباط به مسير داستان كه اضافه اند و می توان به راحتی آن ها را قيچی كرد.

در مورد شخصيت روحانی، سوای مسئله ی علم غيب، آنقدر روی ابعاد معنوی اش زوم شده كه لذت به شك افتادن بيننده را هم از او می گيرد. شك در اينكه شايد هم حاج يوسف پايش لغزيده باشد. ده نمكی با تصاويری كه از روحانی به خورد تماشاگر می دهد، او را در مورد روحانی به اطمينان می رساند. اما مسئله ای كه برای مانور دادن، بيشتر از اين ها جای كار داشت مسئله ی سوء ظن و شك مردم نسبت به روحانی ست كه بد به آن پرداخته شده. انگار روحانی اصولا حرف و ذهنيت مردم برايش هيچ اهميتی ندارد و مردم هم كه به طور كل در درام ده نمكی، صرفا تيپ های بی اثر هستند.

بدا به حال جامعه ای كه آينه ی تمام نمايش،قاب های خوش رنگ اما پوچ شما باشد آقای ده نمكی.
......
پا نوشت:
1- ده نمكی در جلسه پرسش و پاسخ فيلمش: « رسوايی،آينه جامعه امروز ماست »
2- از اين به بعد تصميم گرفتم به شعور خودم احترام بگذارم!!!
3- فيلمفارسی باكلاس مي سازم پس هستم.

 

منبع: سی نت

16353 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

رسوایی - Rosvaei        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

arrow  دیگر اخبار مربوط به سی و یکمین جشنواره فیلم فجر (255 خبر):

255 - فیلم‌فارسی از «رسوایی» شریف‌تر است / اظهارات صریح دکتر کوشکی درباره "رسوایی" و فیلم های مهم جشنواره سی و یکم فیلم فجر

254 - نظر خواهی خبرآنلاین از ۳۳ منتقد و نویسنده سینمایی / «دربند» و «آسمان زرد کم عمق» بهترین فیلم، رضا عطاران و نازنین بیاتی بهترین بازیگر

253 - جوایز بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد / "تنهای تنهای تنها" به تنهایی در صدر

252 - نازنين بياتی: بيكار ماندن را به بازی در نقشهای ضعيف ترجيح میدهم

251 - برندگان طنزواره بین المللی هم اعلام شدند!!!! / یادداشت طنز هادی حیدری اندر احوالات حواشی جشنواره فیلم فجر

250 - بهترین های جشنواره سی و یکم به انتخاب نویسندگان سی نت معرفی شدند / "دربند"، داودنژاد، شهاب حسینی، نازنین بیاتی و ...

249 - "ما كه نبايد از اينكه هنرپيشه فكش را كج مي‌كند، كمي روي پنجه پا راه مي‌رود يا زانوهايش را موقع راه رفتن به هم مي‌زند يا چشمانش قرمز است، تحت تاثير قرار بگيريم!!" / گفت‌وگو با ضيا‌ءالدين دري، عضو هيات داوري بخش مسابقه سينماي ايران

248 - رد دلایل داوران جشنواره فیلم فجر از سوی دو پزشک / کم‌توانان ذهنی می‌توانند بچه سالم به دنیا بیاورند

247 - بهروز افخمی (عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر): "حوض نقاشی" و "هیس" فیلم هایی ضعیف در ساختار و محتوا بودند - همه سیمرغ‌های "استرداد" حق‌اش بود - بهرام توکلی از کنار ساخت یک شاهکار عبور کرده است

246 - «حوض نقاشی» غلط علمی داشت - «استرداد» شاخص این دوره از جشنواره بود - بیانیه هیات داوران تند نبود / ناگفته‌های جمال شورجه از داوری‌های جشنواره‌ی فجر

>> همه اخبار سی و یکمین جشنواره فیلم فجر

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت