New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

www.cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "آتشکار"

بازي با تابوهاي فرهنگي

:: 4 اسفند 1389  3:31:51 PM  ::

 

سی نت: محسن امير يوسفي با "آتشكار" نشان داد چگونه مي توان به حيطه ممنوعه وارد شد، تابوي فكري تماشاگر ايراني را به بازي گرفت و تقابل بين سنت و مدرنيته را با لفافه اي از طنز به خورد او داد. "آتشكار" در حالي رنگ پرده را در آخرين اكرانهاي سال 89 ديد كه "خواب تلخ" امير يوسفي هنوزاكران نشده است.

فيلم سرشار از موقعيتهاي رئال – سورئال و فانتزي است و نويسنده و كارگردان با مهارت خاصي اين موقعيت ها را با رنگ و لعاب طنز در قالب كاراكترها به نمايش گذاشته است. در "آتشكار" از ستاره هاي بازيگري و زندگي هاي لوكس خبري نيست. داستان در بستر زندگي آدمهاي عادي جامعه و پرداخت سنتي و نيمه مدرن آنها از اتفاقات صورت گرفته است. به همين دليل به غير از حميد فرخ نژاد كه نقطه عطف بازيگري فيلم به حساب مي آيد ما بقي كاراكترها را نابازيگران به تصوير كشيده اند و همين امر باعث مي شود بيننده ارتباط بيشتري با داستان برقرار كند.

اگر چه امير يوسفي سعي كرده با مطرح كردن مسئله وازكتومي در مردان به عدم رواج اين فرهنگ در جامعه مرد سالار ايران اشاره داشته باشد، اما اين فقط پوسته اوليه داستان است. فيلم در اصل تقابل بين سنت و مدرنيته در زندگي معاصرانسان جهان سوم است. شخصيت اصلي داستان (سهراب) در آستانه 50 سالگي در مواجهه با مظاهر دنياي مدرن دچار تعارض فكري شده است و كارگردان با زيركي اين تعارض را به همه كاراكترهاي داستان بسط داده است. مانند برادر زن سهراب كه از كامپيوتر تنها به عنوان وسيله اي براي چت كردن استفاده مي كند و يا كاراكتر روحاني كه در تضاد با نسل ديروز به علم روز دنيا آشناست و به خوبي از اين علم در جهت مقايسه دين شيعه با بقيه اديان الهي استفاده مي كند. و نكته جالب در اينجاست كه امير يوسفي با استفاده از اين تضاد مذهب شيعه را به عنوان ديني مترقي نشان مي دهد.

در عين حال فيلم در حالي كه نوع روايت آن به صورت بهشت – برزخ – دوزخ است و نيم نگاهي به" كمدي الهي" دارد وام دار فيلم هايي مانند "شب نشيني در جهنم" نيز هست. كاراكتر هاي داستان در عين حال كه همگي سنتي هستند اما در لايه هاي زيرين شخصيت خود به نوعي با زندگي مدرن امروزي كنار آمده و خواسته يا ناخواسته با جريان روز همقدم شده اند.

رويه ديگر داستان به ارتباط جالب سهراب با روح پدرش پرداخته است. امير يوسفي با پرداخت ذهني خود از بهشت و برزخ نماهاي جالبي را ترسيم مي كند و با توجه به ذهني بودن اين تصاوير بازخورد خوبي بر مخاطب عام دارد.

در كل مي توان "آتشكار" را يك كمدي مدرن امروزي دانست كه با حركت بر روي خطوط قرمز به بيانيه اي سينمايي براي طرح انتقادات سياسي، اجتماعي، ديني و فرهنگي تبديل شده و انعكاس اين موضوع در بستر طنز بسيار موفق بوده است. رويكردي كه مي تواند در ادامه سينماي كمدي ايران تاثير به سزاي داشته باشد.

 

منبع: سی نت

4709 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آتشکار - Atashkaar        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت