New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  امیر آقایی اولین بازیگر «خائن کشی» فیلم جدید مسعود کیمیایی

arrow  دامینیک پرسل: فصل ششم سریال «فرار از زندان» در راه است/ نت‌فلیکس در دوران کرونا به‌شدت به دنبال محتوای جدید برای ساخت «فرار از زندان 6» است

arrow  طباطبایی نژاد:‌ جشنواره سی و نهم را با رعایت پروتکل‌ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها برگزار خواهیم کرد

arrow  پایان دوران سه ساله داروغه زاده/ طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر 39 شد

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  اصغر فرهادی، بهترین کارگردان دهه نود سینمای ایران شد / به انتخاب پنجاه و سه نویسنده و منتقد ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  بهترین کارگردانان دهه نود سینمای ایران به انتخاب 53 نویسنده و منتقد معرفی شدند / در سومین شماره ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» به سردبیری احمد شاهوند

arrow  محمدرضا فروتن تغییر جنسیتش را تکذیب کرد

arrow  مسعود مهرابی، مدیرمسئول ماهنامه «فیلم» درگذشت

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

يادداشتي بر فيلم های روز ششم: جدایی نادر از سیمین، گزارش یک جشن و کوچه ملی

روانشناسي لايه هاي زيرين اجتماع از دیدگاه دو کارگردان

:: 23 بهمن 1389  5:23:17 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): جدايي نادر از سيمين
"جدايي نادر از سيمين" يك اثر خلاقانه ديگر از اصغر فرهادي است. تقريبا غير ممكن است در يك يادداشت كوتاه حق مطلب را در مورد فيلم ادا كرد اما مي توان گفت فيلم ادامه مسير انتخابي فرهادي براي بيان درد هاي قشر متوسط است. نگاه روانشناسانه فرهادي به همه كاراكترهايش از دختر بچه كوچك داستان تا پيرمردي كه دچار آلزايمر است به شدت موشكافانه و پردازش شده است. اينكه فرهادي در فيلم نامه نويسي به جايي رسيده است كه براي نشان دادن ترس و غم و حسرت و تنهايي آدمهاي داستانش از جزئي ترين نكات بصري استفاده مي كند، جاي شگفتي دارد. بدون شك در تاريخ سينماي ايران چنين كارگردان مولفي نخواهيم داشت. او همانگونه كه بازيگرانش را كارگرداني مي كند، كاراكترهاي آثارش به آرامي طوري ذهن مخاطب را درگير مي كنند كه در پايان داستان تماشاگر دچار زلزله دروني شود. در مورد نكات فني فيلم تنها مي توان گفت فرهادي استاد قاب بندي ماهرانه در فضاهاي بسته است. دكوپاژها در عين سادگي فضاي بصري زيادي را در يك مكان بسته به تصوير كشيده است و دوربين تماماً در خدمت پيشبرد داستان حركت مي كند. اگر "درباره الي" انسان را مقابل جبر طبيعت قرار مي داد در اين فيلم فرهادي ماهرانه جبر قانون و تاثير آن بر زندگي روزمره آدمهاي درگير قصه را منعكس مي كند. فرهادي با تعريف يك اتفاق در ظاهر ساده در دل داستان چنان كاراكترهايش را درگير قصه مي كند كه در نهايت همان اتفاق هاي ساده در ظاهر كوچك به طوفاني عظيم بدل مي شود كه اشيانه همه كاراكترهايش را ويران مي كند. فرهادي اينبار دورغ و انعكاس آن در زندگي ادمهاي قصه اش را از وجه ديگري نشان مي دهد. كاراكترهاي داستان در عين سادگي بسيار پيچيده اند . فيلم نامه اثر با دقت و ظرافت خاصي حتي كوچكترين عكس العمل شخصيت هاي داستان را روايت مي كند و اين قضيه مهمترين فرق اساسي فيلم هاي فرهادي با بقيه آثار سينماي ايران است . اينكه دقت نظر او در تجسم رويدادهاي زندگي به قدري جزئي است كه ذهن مخاطب را به سوي زندگي روزمره مي برد .ادمهاي قصه دقيقاً همان كاري را انجام مي دهند كه من وشما در روزمرگي هامان انجام مي دهيم و همين امر برگ برنده فرهادي است . بازي هاي فيلم در بعضي از لحاظ به شدت تكان دهنده است . شهاب حسيني با آن بازي تكان دهنده و بيروني نگاه هاي دارد كه تا عمق وجود نفوذ مي كند . ساره بيات كه به نظر نگارنده شگفتي جشنواره بيست و نهم به حساب مي آيد بازي بي نظيري ارائه داده است . پيمان معادي كنترل خاصي بر لحن صدا و نگاه خود دارد و همين امر اين كاراكتر را دوست داشتني كرده است . توصيه من به همه مخاطبان فيلم اين است كه در زمان اكران فيلمي را مشاهده خواهيد كرد كه در كنار بازيهاي درخشان وجودتان را درگير لايه هاي زيرين شخصيت آدمها خواهد كرد.
ديالوگ منتخب: اون نميفهمه كه من پسرشم، من كه ميدونم اون پدرمه.

گزارش يك جشن
آخرين فيلم ابراهيم حاتمي كيا يادآور لحظاتي از فيلم آژانس شيشه اي است . با اينكه خود كارگردان اصرار دارد كه هيچ شباهتي بين دو فيلم نيست اما استفاده از رضا كيانيان و نوع بازي او در فيلم خاطره فيلم آژانس را تداعي مي كند .اينبار ديگر از رزمندگان عاصي در فيلم اثري نمي بينيم وقرار است جوانان عاصي كه حتي امكان برگزاري جشن ساده ازدواج را از آنها دريغ مي كنند مقابل نيروي انتظامي بياستند . بر خلاف نظر بسياري از دوستان فيلم به شدت سياسي است و خصوصا سكانس هاي پاياني درگيري جوانان با نيروي انتظامي يادآور اتفاقات سال گذشته است . فيلم سرشار است از تمثيل و استعاره كه بعضاً به قدري پيچيده نوشته شده است كه مخاطب خاص نيز به سختي آنها را درك خواهد كرد .بر خلاف همه آثار قابل قبول حاتمي كيا شخصيت پردازي اين فيلم به شدت ضعيف است .تماشاگر به هيج وجه نمي تواند كاراكتر بانو و نوع رابطه با همسرش را تشخيص دهد . شخصيت لادن با بازي خوب مريلا زارعي كه قرار است راه بانو را ادمه دهد به شدت بي هويت است .حتي دختر سرهنگ كه تنها شخصيتي است كه سعي شده اطلاعات كامل تري از او به ببينده داده شود باز هم پا در هوا مانده است. گزارش يك جشن مهمترين ضربه را از عدم شخصيت پردازي خورده است و بازيهاي قابل قبول مريلا زارعي و رويا تيموريان نيز نمي تواند كمكي به حس و حال فيلم بكند . با همه اينها نگاه حاتمي كيا به جوانان جامعه معاصر نگاه تازه اي است كه در كمتر فيلمي شاهدش بوديم . نگاهي بكر به نسلي كه تنها خواسته به حقشان جدي گرفته شدن است .

ديالوگ منتخب: بهتره از اون بالا بياييد پايين اينجوري نگاه يه ذره انسالني تر ميشه

كوچه ملي
حقيقتاً از مهرشاد كارخاني انتظار بيشتري داشتم . قبل از ديدن فيلم در انتظار تصاويري پخته تر از ريسمان باز بودم اما تيتراژ پاياني كه با صداي دريا دادور بر روي پرده رفت متقاعد شدم كه كارخاني در سومين اثر خود ترجيح داده است يك فيلم نيمه مستند بسازد كه بيشتر يادآور دلمشغولي هاي نوستالژيك او و اداي دين به فيلم هاي دهه چهل و پنجاه سينماي ايران است . بيشتر زمان فيلم تدوين دوباره فيلم هاي قديمي ايراني است كه اكثريت ما در ارشيومان داريم و نمي دانم چرا كارخاني سعي داشته دوباره آن را بر پرده نشانمان دهد .تنها نكته حائز اهميت فيلم به نظر نگارنده شنيدن صداي دريا دادور بود.
و جالب تر از آن صداي دست زدن اصحاب رسانه در سالن وقتي تصوير بهروز وثوقي را بر پرده مي ديدند.

 

منبع: سی نت

2963 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جدایی نادر از سیمین - Jodaee Nader az Simin        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت